söndag 5 augusti 2012

Att göra egen vinäger, varför inte!


Jag odlar mina vinäger  i keramikkrus. Det finns inte så mycket information om just denna metod på svenska då det inte är så vanligt, men i grova drag så går det lättast ut på att man fått en bit av en aktiv vinägermoder (slemklump) av någon som redan har en, det går att odla fram men det kan vara lite svårt i början.
Hur går man då tillväga??
Vi startar i liten skala:
La mère (modern, eller hjärtat om man vill) gör om vinet till vinäger, när man har en bit moder ca 1dl + 2-3dl vinäger från samma behållare tillsätter man 1/3 av volymen med en vin slatt i detta fall 1,5dl, (ju bättre vin desto bättre vinäger) här kan man också ge vinägern sin karaktär, jag använder utestutande fylliga, kryddiga samt ekologiska röda viner till min rödvinsvinäger.
Ha allt i en vinägermakare, keramikkrus, glasburk m.m. låt stå i någon månad.
I början kan man ha det i en behållare på 1-2 liter
När (efter 1-3 månader) det har bildats en ny slemklump som täcker hela ytan och är några milimeret tjock typ 3-5mm så är det dags att tappa av och fylla på nytt.
Jag rekomenderar att bara fylla på de första 2 gångerna så att man får volym och en stark moder.

När man vill börja ta av vinägern så tappar ur man max 1/3 av vätskan som finns och fyller på med 2/4
tex: jag har 1l vinäger, jag tappar ur 3dl och fyller på med 5dl vin

Vinet skall vara runt 12% lägre går bra men för högt kan döda modern.

Kärlet får inte heller vara luft tätt, då vinägerproduktionen behöver syre.
Har man ett skruvlock kan man slå ett litet hål i det eller så har man ett lock i keramik eller kork som sitter lite på sniskan, jag kör med linnedukar och en gummisnodd.

Titta också på:
http://matmolekyler.taffel.se/2010/07/22/vinagermamma-konsten-att-gora-din-egen-vinager/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar