söndag 19 augusti 2012

Grindstugans Barleywine

I arla morgonstund mäskas det in, försockringsrast på 66 grader i 80 minuter.


Då finns det tid för rengöring av all utrustning som ska komma i kontakt med vörten.


Sedan är det mäta och väga, här ligger humlepellets och väntar på att få åka i vörten.


Nu är koket i full gång, första humlegivan är i.


Plattvärmeväxlaren riggas, worlpool är gjord, nu är det bara minuter kvar.


Kylning av den heta vörten fungerar fint med pp-växlaren, ligger här på 18-19 grader, precis lagom då det är 19 i förrådet nu.



Kylning avklarad, bryggdagen börjar gå mot sitt slut, bara rengöring och städning av använd utrustning kvar.
Allt förlöpte på bra, OG 1.086 IBU 79 förväntad ABV 9-10% 
Recept:
Pale ale malt 60% 
Munich Malt 20%
Melanoiden Malt 10%
Vete malt (egenrostad) 5%
Råsocker 5%
Goldings, East Kent(80 min) 
Magnum (60 min)
Challenger(40 min)  1
Goldings, East Kent (30 min)
Challenger(10 min)
2pkt Nottingham jäst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar