tisdag 27 augusti 2013

Hummle 2013

2012 år skörd uteblev pga dåligt väder samt för mycket ohyra då jag försöker hålla mig till ekologisk odling så gått det går och besprutar då gärna inte mina grödor i onödan utan gör så mycket jag kan med att främja insektslivet som äter av ohyran istället. Ett annat problem som redan uppstod under 2011 var att humlen tar alldeles för mycket näring från intilliggande grödor som ärtor, bönor och zucchini, den fick då flyttas (hösten 2012) till en intilliggande åkerplätt där de kan växa mer fritt.
De gamla plantorna fick även några nya vänner som Fuggles och Whitbread Goldings.
Här, en tidig försommar 2013 så har de redan kommit igång ordentligt.

Tidig Augusti så har de växt till otroliga höjder och embryon av små kottar har börjat visa sig.

 Nu får vi bara hoppas på lite mer regn, sol och en stor skörd i September.

4 kommentarer:

  1. Har Du möjligtvis någon planta över som man skulle kunna få köpa? :) hör gärna av dig till: munkert.j@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Svar skickat, vart bor du i Sverige?

    SvaraRadera
  3. Även jag är intresserad av någon planta sådär :) Skulle vara kul att testa på balkongen! Keffman_clean@hotmail.com. Jag bor i Stockholm

    SvaraRadera
  4. Jag har satt några sticklingar i krukor som är nergrävda i jorden, kommer de igång nästa år så ska jag ha er i åtanke, annars kan vi alltid ta färska sticklingar i typ Maj Juni när de börjar växa på allvar från huvud plantorna.

    SvaraRadera